شما سردمزاجید یا گرم مزاج

لحظه ای از زندگی

شما سردمزاجید یا گرم مزاج

این عضو هیات علمی دانشگاه به ویژگی افراد صفراوی مزاج یا تابستانی اشاره کرد و گفت: صفراوی‌ها (گرم و خشک) عصبی و کم خواب هستند و دیر چاق می‌شوند، معده شان هضم بسیار خوبی دارد و دارای استخوان بندی واضح، هوش بالا و سرعت عمل زیادی هستند؛ این افراد برون گرا و اجتماعی بوده و علی رغم رشد سریع موها افراد کم مویی هستند.

وی افزود: تابستانی‌ها چون دارای بدن گرمی هستند از عوارضی چون خشکی دهان رنج می برند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خصوصیات افراد سوداوی مزاج را نیز برشمرد و گفت: کسانی که دارای طبع پاییزی (سرد و خشک) بوده، لاغر اندام و پرمویند و حرکاتی کند و بافت عضلانی کمی دارند، آنان خوشخواب بوده اما اشتهای چندانی ندارند و زود سیر می‌شوند. سوداوی‌ها شخصیتی بسیار حساس، دقیق، منظم، قضاوت‌گر و زود رنج دارند.

وی در ادامه به ویژگی بلغمی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: افراد زمستانی یا بلغمی به علت سرد و تر بودن طبع دارای چربی زیادی در بدن بوده و مستعد چاقی هستند، آنان دارای پوستی سفید، حرکاتی کند و از لحاظ روحی و روانی تمایل به تنهایی دارند. بلغمی‌ها در جمع افرادی آرام و ملایم هستند. تمایلات جنسی چندانی ندارند. این افراد در رشته های تاریخ، جامعه شناسی و روانشناسی می‌توانند موفق باشند.

افسردگی و بی خوابی نتیجه غلبه بلغم است

وی همچنین افزود: بیماری‌های شایعی مانند ام اس، افسردگی و بی خوابی، ضعف اعصاب، آرتروز، درد معده و غیره، نتیجه غلبه بلغم بوده و با استفاده از مواد غذایی با طبع گرم و خارج شدن سردی، به تدریج می‌توان بر این بیماریها غلبه کرد.

دکتر افراسیابیان به عوامل شش گانه موثر در بروز بیماری‌ها و سلامتی از دیدگاه طب سنتی و اسلامی اشاره کرد و گفت: به طور کلی در طب سنتی، شش عامل که به سبک زندگی معروف هستند در سلامتی و بیماری افراد موثر است.

وی با بیان اینکه استفاده از غذا و نوشیدنیهای سالم عامل مهمی در سلامتی افراد است، خاطرنشان کرد: اگر افراد سوداوی از غذاهایی با طبع سرد استفاده زیادی کنند، دچار غم و غصه شده و اگر افراد افسرده‌ای باشند، بیماری آنان تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این افراد از ترکیب سرکه و عسل و نوشیدنی‌های سالم استفاده کنند، اثر خوبی بر کبد خود بر جای خواهند گذاشت.

اضطراب و غم و غصه بیماری‌های سردی هستند

این دکترای علوم پزشکی به حالات روحی و روانی و تاثیر آن در سلامتی اشاره و اذعان کرد: اضطراب و غم و غصه بیماری‌های سردی هستند و اگر به طور مداوم این حالات تکرار شود، نیروی دفاعی بدن تضعیف شده و فرد ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شود.

افراسیابیان به اهمیت آب و هوای سالم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هوای پاکیزه نقش مهمی در سلامتی افراد بر عهده داشته و اگر هوای تنفسی حاوی سرب باشد روی قند خون تاثیر گذاشته و ضریب هوشی افراد را پائین می آورد.

وی با اشاره به اهمیت تحرک در سلامتی گفت: از نظر طب سنتی زندگی یعنی گرما و رطوبت و اگر در طی روز حداقل بیست دقیقه وقت خود را به ورزش اختصاص دهیم گرما و نشاط ایجاد می‌شود ولی اگر اکثر اوقات را پشت میز بگذرانیم سردی غلبه می‌کند و کسل و چاق خواهیم شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به اهمیت دفع و احتباس را اشاره کرد و گفت: دفع مواد زائد بدن بسیار مهم بوده و مدت طبیعی آن یک ساعت پس از غذاست و اگر این مواد به موقع از بدن دفع نشود فرد دچار یبوست شده که مادر تمام بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه میزان خواب و بیداری نیز در سلامتی افراد موثر بوده و در افراد مختلف با توجه به مزاجها متغیر است، افزود: افراد دموی مزاج به علت رطوبت مغز روزانه ۷ یا ۸ ساعت می‌خوابند ولی بالعکس سوداوی‌ها به جهت خشکی مغز (مانند افراد مسن) کم خواب و دچار اختلالاتی درخواب هستند.
منبع : ایستا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:شخصیت شناسی,طب سنتی, ساعت 1:18 توسط سارا |